یادگارمن
یادگارمن

یادگارمن

حسن روحانی

 

رئیس جمهور منتخب اکثریت مردم ایران را بشناسیم!

این شناخت هم با عث آرامش روحی آنهایی است که به او رای نداند

و هم سندی است ثبت شده برای تطبیق آنچه گفته شد با آنچه انجام خواهد شد!

زحمت مرا در این شناساندن خبرگزاری  " ابنا " کم کرده است


تولد 

«حسن فریدون روحانی» 21 آبان 1327 در "سرخه" از شهرهای استان سمنان دیده به جهان گشود. پدر وی «اسدالله فریدون ‌روحانی» از بازاریان متدین سمنانی بود که از زمان «آیت‌الله العظمی بروجردی(ره)» نماینده مراجع تقلید در سرخه بود. وی در دوران مبارزات انقلابی نیز از یاران انقلابیون بود.

تحصیلات ابتدایی

حسن روحانی تحصیلات ابتدایی را در شهرستان محل تولدش گذراند و سپس به رسم آن دوران، تحصیلات حوزوری را در 12 سالگی و از سال 1339 در حوزه علمیه صادقیه سمنان آغاز کرد.

تحصیلات عالی حوزوی

حسن جوان در سال 1340 وارد حوزه علمیه قم شد و پس از گذراندن دروس سطح، از محضر اساتیدی چون حضرات آیات عظام «سید محمد محقق داماد»، «شیخ مرتضی حائری»، «سید محمدرضا موسوی گلپایگانی»، «محمد فاضل لنکرانی»، «شیخ محمد شاه‌آبادی و سلطانی بهره برد.

تحصیلات عالی دانشگاهی

روحانی جوان همزمان با دروس حوزه، در سال 1348 به دانشگاه تهران راه یافت و در سال 1351 دانشنامه لیسانس خود را در مقطع کارشناسی در رشته حقوق قضایی اخذ کرد.

وی سپس برای ادامه تحصیلات به انگلستان رفت و مدرک کارشناسی ارشد (M.Phil) خود را در رشته حقوق عمومی و دانشنامه دکتری (Ph.D) خود را در رشته حقوق اساسی از "دانشگاه کلدونیان گلاسکو" دریافت کرد.

مبارزات انقلابی

حسن روحانی فعالیت سیاسی خود علیه رژیم ستمشاهی را از دوران جوانی آغاز کرد. عمده فعالیت‌های وی در همراهی با نهضت امام خمینی(ره)، سفرهای تبلیغاتی و سخنرانی علیه رژیم پهلوی از سال 1344 بود که در نتیجه آن، حبس و ممنوع ‌المنبر شد.

شجاعت در نام بردن از "امام" خمینی

وی در آبان 1356 در مراسم بزرگداشت شهادت «حاج آقا مصطفی خمینی» در مسجد ارک تهران برای نخستین بار در ایران لقب «امام» را علناً برای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به کار برد. روحانی پس از این مراسم تحت تعقیب ساواک قرار گرفت و به توصیه «آیت الله شهید بهشتی» و «استاد مرتضی مطهری» از کشور خارج شد.

فعالیت انقلابی در اروپا

شیخ حسن روحانی پس از فرار به آن‌سوی مرزها نیز به فعالیت مبارزاتی خود ادامه داد و به سخنرانی، تبلیغ و روشنگری برای دانشجویان و ایرانیان مقیم خارج از کشور پرداخت.

وی پس از تبعید حضرت امام(ره) از عراق به فرانسه، به جمع یاران همراه ایشان در روستای "نوفل لوشاتو" پیوست و اندکی بعد انقلاب اسلامی پیروز شد.

مناصب و مسؤولیت های پس از انقلاب

ــ ساماندهی ارتش

با پیروزی انقلاب، عده ای از افراطیون شعار انحلال ارتش شاهنشاهی را سر دادند؛ اما امام(ره) بابصیرت و هوشیاری از این کار جلوگیری کردند. حسن روحانی در اولین اقدام خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال 1358 و از سوی امام(ره) به ساماندهی وضعیت ارتش و پادگان‌های نظامی پرداخت

ــ بیست سال نمایندگی مجلس

و در سال 1359 ردای نمایندگی ملت را در اولین دوره مجلس شورای اسلامی بر تن کرد؛ ردایی که برای پنج دوره قانونگذاری (به مدت 20 ‌سال) بر تن او باقی ماند. وی در دوره چهارم و پنجم نایب رییس مجلس بود.

ـ ریاست شورای سرپرستی صدا و سیما

عضویت و ریاست شورای سرپرستی سازمان صدا و سیما از سال 1359 تا سال 1362 از دیگر مسئولیت‌های وی در دوران پس از انقلاب بوده است.

ــ معاون فرمانده جنگ

دکتر روحانی در دوران جنگ تحمیلی مسئولیت‏های متعددی از جمله عضویت در شورایعالی دفاع، عضویت در شورایعالی پشتیبانی جنگ، معاونت فرماندهی جنگ، ریاست ستاد قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) و فرماندهی پدافند هوایی کل کشور را برعهده داشت و بین سال‌های 1367 تا 1368 نیز به معاونت جانشین فرماندهی کل قوا (آیت الله هاشمی رفسنجانی) منصوب شد.

ــ دریافت نشان های دولتی

وی به پاس سال‌ها حضور در مسئولیت‌های مختلف در دوران دفاع مقدس، از سوی مقام معظم رهبری مفتخر به دریافت نشان درجه دو فتح و نشان درجه یک نصر شد.

ــ دبیری شورای عالی امنیت ملی

روحانی پس از بازنگری قانون ‏اساسی جمهوری اسلامی ایران و تشکیل نهاد "شورای عالی امنیت ملی" سمت نمایندگی مقام معظم رهبری در این شورا را بر عهده گرفت و 13 سال نیز به عنوان مشاور امنیت ملی رؤسای جمهور سابق انجام وظیفه کرده است.

روحانی با تصدی 16 ساله مسئولیت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در یکی از حساس ترین مقاطع تاریخی مسئولیت پرونده هسته‌ای کشورمان را بر عهده داشت.

ــ عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام

وی از سال 1370 به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد و تاکنون نیز در این سمت فعالیت دارد و علاوه بر ریاست کمیسیون سیاسی و امنیتی و دفاعی مجمع، ریاست مرکز تحقیقات استرتژیک این نهاد نیز بر عهده اوست.

ــ نمایندگی مجلس خبرگان رهبری

حجت الاسلام حسن روحانی در انتخابات میان‏دوره‏ای سومین دوره مجلس خبرگان رهبری در 29 بهمن 1378 از حوزه انتخابیه استان سمنان به نمایندگی مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد و در سال 1385 نیز از استان تهران به این مجلس راه یافت و در حال حاضر ریاست کمیسیون سیاسی و اجتماعی این مجلس را بر عهده دارد.

  

ــ پرونده هسته ای

اگر چه روحانی به صورت همزمان به فعالیت‌های علمی اشتغال داشته، اما حضور مستمر وی در دانشگاه، موجب دوری او از مسئولیت‌های کلیدی نبوده و سالها هدایت تیم مذاکرات هسته ای ایران را بر عهده گرفت.

اما پس از تشکیل دولت «دکتر محمود احمدی‌نژاد» در سال 1384 مسئولیت پرونده هسته‌ای به «دکتر علی لاریجانی» واگذار شد و روحانی که همچنان در مقام نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی قرار دارد، با نگارش کتاب «امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای» به ثبت خاطرات خود از دوران مسئولیتش در شورا و پیگیری پرونده هسته‌ای پرداخت.

ـ وکالت دادگستری

حجت الاسلام روحانی علاوه بر فعالیت های سیاسی و علمی، به وکالت نیز می پردازد. وی با کسب پروانه وکالت از کانون وکلا در سال 1386 وکیل پایه یک دادگستری شد. جمله معروف او در دوران تبلیغات انتخاباتی ـ "من سرهنگ نیستم. من حقوقدان هستم." ـ ناظر به همین فعالیت اوست.

ــ کاندیدایی با "کلید بنفش"

حسن روحانی در 22 فروردین 92 در یک گردهمایی با حضور جمعی از هوادارانش در مجتمع آدینه تهران و با شعار «دولت تدبیر و امید» برای انتخابات ریاست جمهوری رسماً اعلام کاندیداتوری کرد.

وی با در دست گرفتن نمادین یک کلید، خود را بازکننده قفل‏های مشکلات مردم ایران نشان داد. این کلید و نیز رنگ بنفش نمادهایی بود که ناگهان موجی بزرگ به راه انداخت و سبب ساز پیروزی او در همین دوره اول انتخابات شد.

همه مردان روحانی ؛ آیا دولت او فراجناحی است؟

ریاست ستاد انتخاباتی دکتر روحانی بر عهده «مهندس محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر صنایع و معادن دولت‌های اول و دوم آیت الله هاشمی رفسنجانی قرار داشت و «مهندس اکبر ترکان» وزیر دفاع و راه دولت‌های اول و دوم سازندگی قائم مقام و معاون ستاد انتخاباتی روحانی بود. سخنگویی وی نیز بر عهده «دکتر محمدباقر نیکبخت» دبیر کل حزب اعتدال و توسعه قرار داشت.

ترکیب بالا نشان‏دهنده این است که ستون فقرات دولت او را نیروهای باصطلاح "راست مدرن" تشکیل خواهند داد؛ اما با توجه به حمایت «حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری» و «حجت الاسلام والمسلمین محمد خاتمی» از کاندیداتوری وی، به نظر می رسد تعدادی از نیروهای میانه روی اصولگرا و اصلاح طلب مانند «دکتر علی اکبر ولایتی»، «دکتر حسن غفوری فرد»، «مهندس سید محمد غرضی»، «دکتر محمد نهاوندیان»، «دکتر محمود واعظی»، «دکتر محمدعلی نجفی»، «حجت الاسلام محمدعلی زم» و «دکتر محمدرضا عارف» نیز در کابینه یا تیم اجرایی وی جای داشته باشند. بویژه آنکه روحانی در زمان تبلیغات بارها بر اعتدال پای فشرد و گفت: "من از کلمه فراجناحی خوشم می آید".

تبریک و آرزوی موفقیت

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] جمعه 31 خرداد 1392 ساعت 09:23

درود
درود
درود
درود
درود
درود
درود

بر ادیشه ورزان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد